Samenwerken, waar moet je op letten?

Samenwerken is misschien het wel het moeilijkste wat er is. Er komt een hoop bij kijken. Niet alleen is het handig wanneer er een persoonlijke klik is, ook goede afspraken maken en op papier zetten is een vak apart. Een goede samenwerkingspartner is niet zomaar gevonden en het is soms lastig te bepalen wie dat voor jou is. Gelukkig zijn er wel een paar factoren waar je op kunt letten.

Samenwerken creatieve industrieCreativiteit en innovatie worden vaak met elkaar in verband gebracht. Zonder creativiteit geen innovatie en zonder innovatie blijven creatieve ideeën vaak in de lade liggen. Er zijn echter maar weinig mensen die zowel heel creatief als goed in innovatie zijn. Voor beide zijn namelijk verschillende competenties nodig. Creativiteit draait om het ontwikkelen van nieuwe ideeën te ontwikkelen en deze te delen. Innovatie gaat om het commercialiseren van een goede idee. Ellen Loots, Boukje Cnossen en Arjen van Witteloostuijn onderzoeken deze samenwerking. .

Veel bedrijven zoeken dan ook naar verschillende soorten medewerkers, ieder met zijn of haar eigen kwaliteiten. Zo bouwen ze aan een bedrijf waarin iedereen een eigen specialisatie heeft en waar de een de creativiteit en de ander de innovatie voor zijn rekening neemt. In de culturele sector en vooral in de uitvoerende kunsten is dat lastiger. Deze sector bestaat voornamelijk uit zelfstandigen die om voor de hand liggende redenen niet zomaar iemand in dienst kunnen nemen. De oplossing ligt in het zetten van de stap naar samenwerken.

Samenwerken

Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn veel verschillende factoren die bepalen of een samenwerking wel of niet lukt. Denk aan een duidelijke taakverdeling, de manier waarop een samenwerking is georganiseerd en de doelstellingen van de samenwerkingspartners. Een bijkomende complicatie is dat zelfstandigen regelmatig zowel elkaars concurrenten als samenwerkingspartners zijn en daar altijd rekening mee zullen houden.

Misschien wel de belangrijkste factor die ervoor zorgt of een samenwerking slaagt of niet, is de mate waarin men bereid is tot samenwerken. Dat klinkt misschien als een open deur, maar we zien regelmatig dat samenwerkingen hierop stuklopen. Het is dus interessant om te onderzoeken wanneer iemand openstaat voor samenwerking en welke kenmerken verklaren waarom de één meer bereid is tot samenwerking dan de ander.

Kenmerken

De mate waarin mensen openstaan voor samenwerkingen in de creatieve sector wordt bijna niet beïnvloed door kenmerken als leeftijd, geslacht, inkomen of opleiding, hoewel je dat misschien wel zou verwachten. Wat wel van invloed is, is de manier waarop iemand zijn eigen creatieve competenties beschrijft. Mensen die van zichzelf vinden dat ze creatief zijn en hun vak goed uitoefenen, zijn eerder geneigd tot samenwerken dan mensen die zeggen creatiever en beter te zijn dan anderen. Dat is waarschijnlijk te verklaren doordat de laatste groep van mening is dat hun eigen werk niet beter zal worden wanneer ze met anderen gaan samenwerken, terwijl de eerste groep het vertrouwen heeft dat een samenwerking extra waarde zal toevoegen aan hun ideeën.

Ben je op zoek naar een samenwerkingspartner? Bedenk je dan eerst goed op welke manier je wilt samenwerken en wat je van je samenwerkingspartner verwacht. Zoek je iemand met (meer) commerciële competities, richt je dan vooral op de klik die je met iemand hebt. Wanneer je iemand zoekt die over creatieve competities beschikt, dan is het slim om vooral eens te kijken naar de manier waarop hij of zij zich profileert. Dat scheelt je uiteindelijk een hoop werk.

De hele paper lezen? Klik hier