Column | Pet-project

Pet-projecten zijn projecten die veel energie geven en waar de creatieve passie en vernieuwing van afdruipt, maar waar lage en/of zeer onzekere verdiensten tegenover staan. En dat is zonde. Arjan van den Born adviseert ondernemers daarom om vooraf en tijdens een pet-project regelmatig creatief na te denken hoe je kunt verdienen aan je pet-project.

Pet-project


Column door Arjan van den Born

Voor het nemen van wat portretfoto’s was ik vorige week bij een freelance fotograaf. En altijd als ik een kleine ondernemer ontmoet vraag ik dan over het vakmanschap en het ondernemerschap. Deze twee competenties bepalen samen in hoge mate het inkomen en het geluk van de ondernemer. In een zeer geamuseerd gesprek kwamen veel bekende thema’s naar voren. Ik wil er hier een uitlichten; het zogenaamd pet-project of lievelingsproject.

We leven steeds meer in een netwerkeconomie waar iedereen van klant naar klant hopt. Deze vrijheid heeft grote voordelen, maar ook een aantal nadelen. Een van deze nadelen is dat klanten de neiging hebben om te stereotyperen; d.w.z. dat je als creatieve ondernemer telkens wordt gevraagd voor het klusje dat je al kent. Om toch te zorgen voor vernieuwing hebben veel ondernemers één of meerdere pet-projecten. Dit zijn projecten die veel energie geven en waar de creatieve passie en vernieuwing van afdruipt, maar waar lage en/of zeer onzekere verdiensten tegenover staan. Om in het levensonderhoud te voorzien hebben creatieve ondernemers daarnaast ook goed verdienende commerciële opdrachten. Het is niet zo dat deze commerciële opdrachten passieloos zijn. Maar commerciële opdrachten zorgen vaak onvoldoende voor vernieuwing, terwijl het pet-project juist nieuwe wegen kan openen. Maar het aantal pet-projecten kan niet te hoog worden; er moet immers ook geld verdient worden om te leven.

In alle sectoren hebben creatief ondernemers pet-projecten. Zo hebben veel bekende acteurs jaarlijks drie tot vier rollen in mainstream films waar voldoende geld tegenover staat. Daarnaast zoeken ze één tot twee rollen waar de verdiensten weliswaar minimaal zijn, maar er andere redenen zijn om aan het project deel te nemen zoals een uitdagende rol of het werken met een bekende regisseur. In toenemende mate zien we ook cross-overs in de reclamewereld waar creatief ondernemers geld verdienen met het maken van advertenties en reclames terwijl daarnaast vrij werk gemaakt wordt voor exposities. Deze werkzaamheden zijn niet los van elkaar te zien maar beïnvloeden elkaar.

Enfin, terug naar de freelance fotograaf. Deze fotograaf had acht maanden zeer intensief een jonge kapelaan gevolgd in het steeds minder kerkelijke Brabantse land. Dit indringende portret is prachtig geworden en een landelijk dagblad heeft al gemeld dat ze de gemaakte foto’s graag wil publiceren. De serie versterkt ook eens zijn portefeuille waardoor hij aantrekkelijke wordt voor klanten. Toch zat mij één ding dwars; de verdiensten. Deze fotograaf krijgt enkele honderden euro’s voor de serie foto’s waaraan hij acht maanden intensief heeft gewerkt; niet eens voldoende om de gemaakte kosten te dekken. Dat is wrang. Daarom wil ik creatieve ondernemers adviseren om vooraf en tijdens een pet-project regelmatig creatief na te denken hoe je kunt verdienen aan je pet-project; welke potentiële partijen kunnen geïnteresseerd zijn in zo’n project? In dit geval misschien omroepen als de KRO of Max. Of kunnen er aanvullende producten gemaakt worden op basis van de serie; bijvoorbeeld een boek over geloven of over het leven van jonge priesters? Ik noem maar wat. Natuurlijk begrijp ik dat juist pet-projecten ook pretprojecten moeten zijn en dat je niet altijd over de verdiensten wil nadenken, maar het is toch zonde als zoveel liefde en energie ergens in zit en dat niet beloond wordt.