Workshops

Tijdens het evenement organiseerden we 4 masterclasses waar deelnemers zich voor konden inschrijven

 Impact onderzoek op beleid (1) Impact onderzoek op beleid – Arjen van Witteloostuijn
De afgelopen jaren heeft de creatieve industrie zich in de voorste gelederen van de aandacht van beleidsmakers geplaatst. In positieve zin door haar bijdrage aan groei en innovatie, in negatieve zin door de arbeidsmarkt en -omstandigheden in de sector. De overheid en haar sociale partners hebben een belangrijke rol in veranderingen in de sector. Hoogleraar Arjen van Witteloostuijn ging in deze lezing in op de vraag welke implicaties ons onderzoek heeft voor het beleid rondom innovatie, groei en arbeidsomstandigheden in de creatieve industrie. Binnenkort verschijnt er een uitgebreide notitie van over dit onderwerp. Houd hiervoor onze website in de gaten (of volgen ons op Twitter)
 Groei, hoe doe je dat? (2) Groei, hoe bereik je dat? – Richard Haans
Je kunt met je bedrijf op verschillende vlakken groeien. Denk aan groei in omzet, in producten of projecten en in het aantal medewerkers. Maar hoe doe je dat, groeien? Op welke manier kun je als ondernemer in de creatieve industrie groeien en wat betekent dat voor je activiteiten? En moet je dit eigenlijk wel willen? In deze workshop ging Richard Haans in op vragen over groei.  Aan de hand van stellingen en de cijfers uit ons onderzoek liet hij zien hoe binnen de creatieve industrie over groei werd gedacht. Zijn presentatie (incl cijfers) kun je via deze link downloaden als pdf.
 Ruben Jacobs Mythe van Creativiteit (3) De mythe van creativiteit – Ruben Jacobs
Of het nu gaat om het ontwikkelen van een website, een kunstwerk of een theaterproductie, elk cultureel product is in zekere mate nieuw en innovatief. En om dat voor elkaar te krijgen, is één ding belangrijk: creativiteit. Cultuursocioloog Ruben Jacobs denk daar het zijne over. Er zijn volgens hem veel misverstanden en mythes over wat creativiteit nu precies is. “Eén mythe torent daar mijlenver bovenuit,” aldus Ruben, “De gedachte dat creativiteit, of originaliteit (die woorden worden altijd in één adem uitgesproken) iets uit niets creëren is. Een spontane opwelling, goddelijke inspiratie. Eureka!”.  Meer informatie over dit onderwerp kun je lezen in het artikel van Ruben op de website van Brainwash
  (4) Business Game: wat is jouw troef? – Sofie Jacobs
Op welke manier kijk jij naar je ondernemerschap? Binnen bepaalde sectoren wordt vaak impliciet dezelfde manier van denken gebruikt bij beslissingen over het management en de toekomst van organisaties. Door altijd vast te houden aan hetzelfde denkkader sta je echter veranderingen en innovatie in de weg. Sofie Jacobs presenteerde de drie belangrijke denkkaders in de creatieve industrie en liet zien wat hun invloed is op je onderneming. Meer informatie over het spel dat tijdens de workshops werd gespeeld is te vinden op de website van FlandersDC. Voor een meer inhoudelijke uitleg over de verschillende denkkaders verwijzen we graag naar het rapport “Dominante denkkaders in de creatieve industrie in Vlaanderen“.

Het gehele programma vind je hier.

Dit event werd mede mogelijk gemaakt door