Art Partner: ‘Kunst is nuttig als interventie’

Voor ons onderzoek naar de impact van samenwerkingen tussen kunstenaars en organisaties buiten de creatieve industrie gaan we op bezoek bij organisaties die tussen die twee bemiddelen. Hier stellen we ze alvast kort voor. Vandaag: Art Partner.

Het bedrijf Art Partner, van Sandra Boer en Robert Tordoir, koppelt kunstenaars aan het bedrijfsleven. En dat gaat goed. ‘We hebben net besloten dat we iets met groei willen, al weten we nog niet zo goed wat groei voor ons betekent’, zegt Boer. ‘We vinden het belangrijk dat het concept dat je met kunstenaars in het bedrijfsleven werkt groeit. Of dat nou vanuit Art Partner komt, of vanuit iemand anders.’ Art Partner komt voort uit een initiatief van Boer en Tordoir uit 2005, genaamd Art-for-Sail. ‘Het idee was dat we kunst invoegden in een groot evenement, in plaats van dat we zelf publiek voor kunst moeten trekken’, vertelt ze. ‘Als je als jonge kunstenaar publiek zoekt voor je tentoonstelling, krijg je misschien met moeite 100 man binnen. Maar op Sail zijn al 2 miljoen mensen. Daarvan hoeft maar 1 procent naar je werk te komen kijken om het de moeite waard te maken.’

Voor Art-for-Sail was geld nodig. Vijftig kunstenaars moesten naar Sail worden gehaald, hun materiaal moest worden betaald en ze moesten eten en drinken krijgen. Een groot deel van het geld kwam uit het bedrijfsleven. ‘Veel bedrijven waren enorm enthousiast en betrokken bij het project’, vertelt Boer. ‘Daar zat dus een match. Toen vroeg ik me af wat er zou gebeuren als we kunstenaars aan het bedrijfsleven zouden koppelen.’

Lef
In het begin viel het tegen hoeveel bedrijven mee wilden doen. ‘We zochten bedrijven die 5000 euro beschikbaar wilden stellen, waarmee een kunstenaar tweemaal een werk kon maken. Het was alleen enorm veel werk om bedrijven te vinden en het kostte veel tijd’, zegt Boer. Eén van de eerste bedrijven die wel meedeed, was een advocatenkantoor. ‘De kunstenaar die met hen ging werken, merkte dat ze wel een werk voor boven de bank kon maken, maar dat ze meer geïnteresseerd was in wat er in het bedrijf gebeurde’, vertelt ze. ‘Er was daar net een fusie achter de rug en er heerste veel onzekerheid. Mensen waren niet meer verbonden met het bedrijf.’ Art Partner besprak met de opdrachtgever of ze de opdracht mochten aanpassen en dat mocht. Vanaf dat moment besloten ze kunst in te zetten als interventie en niet slechts als decoratie.

Een goed voorbeeld vindt Boer het project bij Theodoor Gilissen, een private bank. ‘De kunstenaar is heel open daarin gegaan. Na een tijdje heeft ze tegen de medewerkers gezegd: jullie kijken naar de wereld door het scherm van je computer, je telefoon, internet en koersen. Ze wilde dat ze meer naar het uitzicht van hun klant gingen kijken.’ Dit gebeurde uiteindelijk letterlijk. ‘Ze heeft ze uitgedaagd en gezegd: “Ik wil dat jullie naar je klant toe gaan, thuis, en het gesprek voeren dat je moet voeren. Daarna vraag je of je een foto van hun uitzicht mag maken.” Een derde van de mensen wilde het doen, een derde wilde wel het gesprek aangaan maar geen foto maken en de rest wilde het echt niet doen.’ Op deze manier kon de directie zien waar iedereen stond, zegt Boer. ‘En daar kun je dan weer op sturen’. Daarnaast werd er een werk van gemaakt voor in de hal.

Andere grote opdrachtgevers zijn bijvoorbeeld KPMG en de VU. De eerstgenoemde heeft al met twintig kunstenaars gewerkt sinds 2013. ‘En niemand weet dat, het is een van hun best bewaarde geheimen’, vertelt Boer. ‘Daar zitten leiders met lef. Dat is het belangrijkste, het vereist lef van een bedrijf om kunstenaars mee te laten draaien, zeker als het op een hoog niveau gebeurt. Daarmee kun je je ook onderscheiden.’